Mattrender i New York: Urbant, lokalt og nostalgisk

av | Matkultur, Matopplevelser

Mattrender i New York: Urbant, lokalt og nostalgisk

I en storbymetropol som New York er det alltid noe nytt på gang i det kulinariske landskapet, og årlig åpner det mellom 140 og 180 nye restauranter og spisesteder. Konkurransen er hard og kreativiteten stor når man skal skille seg ut og tiltrekke seg kunder i millionbyen. Det er ofte gjennom hard konkurranse og kreativitet nye mattrender oppstår og utvikles, og New York står høyt på listen over internasjonale trendsettere. Bli med å oppdage urbane, lokale og nostalgiske mattrender i New York.

Urban farming i New York

En trend som har utviklet seg over flere år og bare blir sterkere og mer synlig i New York er ulike former for urban matproduksjon, såkalt Urban farming eller Rooftop farming. Trenden, som begynte med at man satte opp bikuber på takene i storbyen som et forsøk på å hjelpe de truede biene å overleve, og har senere utviklet seg med flere produkter og steder. Det dyrkes grønnsaker, urter, frukt og bær i bakhager og på takene rundtom i byen og flere og flere står på venteliste for å få en liten jordlapp i de lokalt drevne «community gardens», hageområder i storbyen hvor det dyrkes mat og nyttevekster.

Restauranter og hoteller har gjerne egne urtehager og kjøper helst kortreiste og lokale matprodukter til bruk i den daglige driften. Mange hoteller har tilbud spunnet rundt konseptet og tilbyr «farm to table» matopplevelser, blant annet spisekonseptene ved Hotellet 1 Hotel Brooklyn Bridge i Brooklyn. Også baren på MADE Hotel Nomad tilbyr det de kaller «garden to glass» cocktails, hvor de blant annet benytter urter og andre smakstilsetninger som de produserer selv på taket av bygget.

Dette er bare noen av de ulike urban farming tiltakene du kan finne i New York. Der er utallige restauranter over hele byen som fokuserer på lokalmat og urban farming, så du har masse å velge mellom.

Les også: New York for første gang – dette må du ikke gå glipp av

Vin- og ølproduksjon i New York

Produksjon av ulike drikkevarer faller også fint inn i kategorien om kortreiste matopplevelser, og i Brooklyn finner du til og med en vingård, Red Hook Winery, som dyrker vindruene sine på taket av bygningen de holder til. Besøker du denne urbane vingården kan du delta på vinsmakinger og kjøpe vin fra samme lokalitetene som de produserer fra. Produksjonen er forholdsvis beskjeden men den beviser at man kan dyrke det meste, selv i en storbyjungel.

Bydelen Brooklyn var også tidligere episenteret for bryggerier på USA’s østkyst, men i mange år fantes det ikke noen bryggerier igjen i Brooklyn. Nå er det imidlertid flere håndtverksbryggerier som har etablert seg her og benytter fortrinnsvis kortreiste råvarer i sin ølproduksjon. Ett av de som har «gjenoppstått» er Brooklyn Brewery, som i tillegg til å brygge øl også tilbyr guidede turer og smaksmuligheter. Godt gammeldags håndverk verdsettes igjen, og selv om produksjonsvolumene kommer opp i ganske mange liter pr. år, regnes det fremdeles for å være håndverksbrygget øl og ikke industrialisert øl.

For en urban øl- og vinopplevelse, sørg for å foreta en øl og vinsmaking mens du er i New York, enten på ett av bryggeriene eller vingårdene eller på en av de mange barene som tilbyr et stort utvalg lokalt øl og andre drikkevarer.

Nostalgiske matopplevelser i New York

Der er også en nostalgisk mattrend som er ganske synlig i New York for tiden. I tillegg til å være nostalgisk i det visuelle uttrykket spiller den også på den voksne generasjons kulinariske barndomsopplevelser og på hva som var det opprinnelige og originale. Vi finner denne nostalgiske trenden blant annet i noe så enkelt som hot dog. Hot dog-scenen er nemlig preget av en aldri så liten maktkamp mellom to av de eldste tilbyderne av denne retten i New York, Feltman’s og Nathan’s.

Hot Dog krigen i New York – Feltman’s vs Nathan’s

Det sies at den tyske immigranten Charles Feltman oppfant hot dog i 1867 ved å putte en pølse i et spesiallaget avlangt brød og kalte den «red hot». Denne solgte han i mange år på Coney Island, New Yorks nr. 1 utendørs fornøyelsespark. I 1915 kom det en konkurrerende pølsebod, drevet av en tidligere ansatt hos Feltman, som solgte en «kopi» av Feltman’s hot dog til en billigere pris. Dette var Nathan Handwerker som introduserte Nathan’s hot dog, og pølsekrigen var i gang.

Helt frem til midten av -50 tallet kriget de om kundene, men da Feltman’s ble lagt ned, hadde Nathan’s markedet helt for seg selv. Dermed kunne de etablere seg som «Hot Dog Kongen» i New York. For noen få år siden ble imidlertid Feltman merket kjøpt opp, og den originale oppskriften på pølsene tatt i bruk igjen. Dermed var det igjen duket for en real hot dog krig.

Begge hot dog merkene har sine egne boder på Coney Island, men selges også utenfor fornøyelsesparken. Ta gjerne en uformell hot dog test når du er i New York, og gjør opp din egen mening om hvem som burde utkåres til Kongen av New York hot dog. 

Hvorfor ikke utforske mattrender i New York fra sykkelsetet? Les mer her om å sykle i New York

Egg Cream – klassisk New York drikke

En annen nostalgisk tradisjon som har blitt gjenopplivet i New York er den klassiske drikken Egg Cream. Drikken består merkelig nok ikke av hverken egg eller fløte, men er en miks av melk, sjokoladesaus og kullsyreholdig vann.

Selv om man har prøvd å finne ut av det, er opprinnelsen til navnet noe uklart. Det kan ha vært språkutfordringer som har ført til navnet, men en forklaring er at Egg Cream var en billigere versjon av en annen klassiker på 1880 tallet som bestod av nettopp fløte, rått egg, sjokolade saus og kullsyreholdig vann.

En ekte og autentisk Egg Cream lages av helmelk, Fox’s U-bet sjokoladesaus og kullsyreholdig vann, og ble opprinnelig servert i et såkalt «fountain» glass, eller et klassisk milkshake glass. Egg Cream forsvant nesten fra menyene etter at de mer smakfulle milkshakene og ulike typer brus ble mer populær, men nå er det igjen mulig å få fatt i denne tradisjonsrike drikken på utvalgte steder. Plassene som serverer Egg Cream er gjerne også er innredet som en -50 talls milkshake og isbar eller en klassisk sandwichbar fra samme tidsperiode.

Prøv gjerne en Egg Cream på den superkoselige Brooklyn Farmacy & Soda Fountain eller hos Eisenberg’s Sandwich Shop nær Flatiron bygningen på Manhatten for en autentisk opplevelse. 

Les også: Utforsk New Yorks gjemte perler med New York Adventure Club

Den lekne mattrenden – nostalgi møter lekenhet i New York

Når nostalgi møter lekenhet oppstår gjerne mattrender som er helt uten sidestykke. New York er et perfekt sted for slike nye oppfinnelser. Ett av de siste skuddene på stammen er noe så merkelig som å servere Mac ‘n Cheese (en klassisk amerikansk rett bestående hovedsakelig av makaroni og ostesaus) i et kremmerhus. Og vi snakker ikke om et kremmerhus laget av papp, vi snakker om et klassisk, søtt kremmerhus beregnet på iskrem. Hos Merchants River House restaurant like ved Hudson river serverer de denne merkelige kombinasjonen i en svært så oppklasset versjon i en rekke på 4 kremmerhus med ulike Mac ‘n Cheese versjoner. Her er både hummer og trøffelolje, buffalo kylling, en med bacon samt en klassisk Mac ‘n Cheese versjon. Anbefales å prøves, i hvert fall om du setter pris på en litt leken matopplevelse.

Hos Sea Wolf restaurant i Bushwick i Brooklyn mikser de også søtt med salt, og serverer blant annet søte belgiske vafler toppet med spicy kyllingbryst, vaniljeis, maple syrup og et dryss av melis. De serverer også egenproduserte hummerpølser som noen av kuriositetene.

Og mens du er i Bushwick i Brooklyn, sjekk ut den spennende gatekunsten i området.

Den lekne mattrenden kan også sees i mange av restaurantene som serverer type fusion mat. Du finner restauranter som mikser mexicansk med asiatisk, og midtøsten med karibisk, så bare hold øynene åpne for ulike typer fusion restauranter om du er på jakt etter noen spennende og nye smaks- og matopplevelser.

Aldri et New York besøk uten en Pizza!

New York har alltid vært kjent for sin pizza, og der finnes utallige steder som konkurrerer om hvem som har den beste eller mest autentiske pizzaen. Det fremheves både ulike ingredienser og ulike tilberedningsmetoder, med det som er helt klart er at du ikke har sjanse som restaurant å være med i pizzakrigen om du steker pizzaen i noe annet enn kullovn eller vedovn.

Pizza fra kullovn eller vedovn?

Det å steke den perfekte pizza er tilsynelatende en kunst, og om du foretrekker din pizza fra kullovn eller vedovn er en smakssak. I en kullovn stekes pizzaen med en varme på rundt 530 – 580 C og det tar kun noen minutter å steke en normal størrelse pizza. En vedovn holder en teperatur på rundt 350 til 400 C og det tar kun 1-1,5 minutt å steke en stor pizza her.

Komme deg effektivt og raskt rundt i New York? Sjekk ut vår guide til New Yorks Subwaysystem her

Pizzaer stekt i kullovn fremstår med sprø og noen ganger litt svidd bunn. Selv om kullovnen holder en høyere temperatur enn i en vedovn tar det litt lenger tid å steke pizzaen i en kullovn, selv om vi kun snakker om 2-3 minutter. Dette er fordi det ikke er samme type flammeutvikling i en kullovn.Vedovnspizzaen vil fremstå mykere og mer «våt» og det vil ta kun rundt 60-90 sekunder å steke den.

På de fleste utsalgsstedene må du kjøpe en hel pizza, men det finnes også steder hvor de selger pizza i stykker om du vil teste ut hvilken som er din favoritt, eller du bare er litt småsulten. Det som uansett er en fordel er at serveringen er superrask, nesten uansett hvilken plass du foretrekker å innta din favoritt.

Prøv gjerne ut Arturo’s, en herlig pizzarestaurant med live jazzmusikk hver kveld beliggende i Greenwich Village på Manhattan, som steker sine pizzaer i kullovn. En av mine absolutte pizzafavoritter i New York!

Utforsk New Yorks mattrender med Urban Adventures

Ønsker du å dypdykke ned i lokale mattrender og historiske matopplevelser i New York anbefales en tur eller to med Urban Adventures. De tilbyr guidede mat- og kulinariske turer i små grupper i flere nabolag og med mange temaer over hele New York. Du kan velge og vrake mellom turer med mye historikk og nostalgiske betraktninger på mat og drikke, og rene bryggeri turer og nabolagsturer. De tilbyr også spennende guidede cocktail turer med fokus på både den tradisjonelle cocktail scenen med de gamle Speakeasy barene (steder som serverte alkohol under forbudstiden) og helt opp til dagens moderne cocktail scene.

Uansett hva din gane måtte foretrekke finner du garantert noe som vil pirre nysgjerrigheten og tilfredsstille sulten i matmetropolen New York!

Annonse

Relaterte innlegg

Janicke Hansen

Janicke Hansen

Skribent og fotograf

Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011 (opprinnelig "Norske reiseblogger") Hun driver idag sitt eget konsulentfirma med fokus på destinasjonsmarkedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon, og samarbeider med mange internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. Hun startet, og driver, det Nordiske influenserbyrå og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige, og er partner i Nettferd.no. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)