En guide til New York’s Subway

 Ja visst er det artig å kjøre en ekte, knallgul New York taxi når du besøker storbymetropolen, men skal du oppholde deg noen dager i New York og utforske Manhattan og de ulike bydelene anbefaler jeg deg å satse på offentlig transport. New York har et godt utbygd Subway nett og ellers et stort rutenett med busser som binder sammen de delene av byen og bydelene som ikke har Subwaylinje. Et Metrocard, som gjør at du kan reise ubegrenset med New Yorks Subway og lokale rutebusser, koster kun 32 dollar for 7 dager og med et rutekart i lommeformat finner du enkelt frem til riktig stasjon og rute. For at alt skal gå helt knirkefritt er det likevel noen få tips å ta med seg. Her er min guide til New York’s Subway.

Fakta om New York Subway system

New York’s Subway system er ett av verdens eldste, lengste og største med tanke på antall stasjoner. Det ble åpnet i 1904 og binder sammen 4 av 5 New Yorks boroughs (bydeler), Manhattan, Brooklyn, Queens og Bronx. Der tilbys 25 ulike ruter, hvorav 22 går fra eller gjennom Manhattan. Ca. 60 % av rutenettet går under bakken, resten går på åpne linjer eller oppbygde konstruksjoner. På Manhattan går linjene under bakken. New Yorks Subwaysystem er operativt 24 timer i døgnet, 7 dager i uken, 365 dager i året.

De fleste stasjonene kan nås gjennom frittstående nedganger fra gateplan eller nedganger via bygninger. Der hvor linjene går oppå bakken ligger selvsagt stasjonene i gateplan. På Manhattan, se etter gjerder malt i lysegrønn og med runde lamper som markerer Subwaynedgangen. Der er skiltet med hva stasjonen heter, hvilke ruter som går fra hvilke nedganger og hvilke retning ruten går i. En stasjon kan ha flere nedganger som ikke nødvendigvis er knyttet sammen under bakken, så skal du Downtown eller Brooklyn, sørg for å finne en inngang som er markert med dette. På de stedene hvor nedgangen finnes i en bygning er det også godt skiltet med både stasjonsnavn, hvilke ruter som går fra stasjonen og hvilke retning togene går i.

 Kjøp et Metrocard

For å komme igang med din utforsking av New York ved hjelp av Subway og lokalbuss, kjøp deg et Metrocard. Du kan velge mellom flere typer kort, men skal du oppholde deg noen dager i byen og har tenkt å farte litt rundt anbefaler jeg at du kjøper et 7-dagers kort til 32 dollar med ubegrenset bruk. Kortet kjøper du på metrostasjonene i en Metrocard automat eller en betjent bod på stasjonen. I bydelene kan du også kjøpe Metrocard hos noen lokale kiosker og butikker. Se etter skilt med Metrocard ved inngangsdøren.

Skal du kun være en dag eller to i New York eller ikke har tenkt å reise så mye rundt kan det lønne seg å kjøpe et Metrocard med innskudd. Det vil si at du kan lade kortet med en bestemt sum og du trekkes litt og litt etterhvert som du benytter det. Minimum innskudd er 5,50 dollar og du får 5% bonus/ekstra i forhold til det du setter inn.

Hver enkeltreise koster 3 dollar så om du tar en tur-retur reise hver dag i 7 dager, eller planlegger mer enn 11 enkeltreiser iløpet av oppholdet lønner det seg med et 7 dagers kort. Selve Metrocard-kortet koster 1 dollar og kan fylles på etter behov.

 

 

Slik bruker du Metrocard

På Subwayen registrerer du ditt Metrocard hver gang du entrer en stasjon. Dette gjør du enkelt ved å svipe det i en av maskinene foran inngangen og passere når låsen åpnes. Reiser du med stor koffert, mye varer eller er bevegelseshemmet kan du kontakte betjeningen og de vil åpne en større dør for deg slik at du enkelt kan komme deg inn på stasjonsområdet.

Hver gang du benytter kortet kan du se hvor mange dager eller hvor mye penger det er igjen på kortet. På flere stasjoner er det også lesere som du kan sjekke kortet ditt i for å se hvor mye som er igjen.

Etter at du er inne på stasjonen kan du kjøre på kryss og tvers så lenge du vil. Slikt sett er det flat takst uansett hvor lang reisen er og hvor mange ganger du bytter tog så lenge du ikke passerer sperringene ut igjen fra stasjonsområdet. Du registrerer ikke kortet når du forlater stasjonen, slik man gjør i London med Oyster card og dermed betaler for eksakt den strekningen man reiste.

Skal du benytte lokalbuss må du gå på bussen foran og putte kortet ned i en kortleser som er plassert ved sjåføren. Det finnes et instruksjonsbilde av hvilken vei kortet skal puttes ned i maskinen slik at det skal være enkelt og effektivt. Legg merke til at når du skal forlate bussen må du benytte bakre utgang og noen av dørene må gis en dytt for å åpnes. Les på døren for instruksjon i knall gult om den ikke åpner seg automatisk når ditt stoppested er der.

 

Forstå Subway kartet

Sørg for å få med deg et Subway kart i lommeformat slik at du enkelt finner frem til riktig stasjon. Store deler av Manhattan er superenkel å finne frem i ettersom gatene stort sett har nummer og er logisk å finne frem i. Bortsett fra Downtown Manhattan har alle gatene som går på tvers stigende nummer fra sør til nord begynnende med 1st street. Videre heter de fleste gatene som går på langs av Manhattan «Avenue», begynnende med 1st Avenue i øst langs East River helt til 12th Avenue som går langs Hudson River i vest. I tillegg kommer gatene Lexington Avenue, Park Avenue (som egentlig er 4th Avenue) og Madison Avenue som ligger mellom 3rd og 5th Avenue og Broadway som går på kryss av Manhattan. Downtown Manhattan har gater med navn og er litt vanskeligere å orientere seg i enn lenger nord. Legg merke til at be ulike bydelene også har sine egne avenyer og gater med tall.

Alle rutene i undergrunnsnettet identifiseres med en bokstav eller et nummer og for å forklare retning går de gjerne enten Uptown & Bronx eller Downtown & Brooklyn. Ruter fra bydelene og inn til Manhattan beskrives gjerne som Manhattan bound og ruter fra Manhattan til bydelene beskrives gjerne som f.eks. Queens bound. Hver rute identifiseres også med en farge slik at de skal være enkel å finne igjen i rutekartet.

Stoppestedene til hver rute er markert med en sirkel eller en serie sirkler. Sort sirkel betyr at det kun er lokale linjer som stopper, hvit sirkel betyr at alle rutene stopper der, både lokal og express rutene. En rullestol betyr at stasjonen er tilpasset bevegelseshemmede og et stilisert politiskilt betyr at det er en politistasjon i nærheten av stoppestedet.

Det er forskjell på det som beskrives som linjer og det som er ruter. Linjer er de fysiske toglinjene mens ruter er de ulike rutene som går langs den fysiske linjen. Rutenummeret eller bokstaven er markert med samme farge som linjen den kjører på, og er plassert i en sirkel langs linjen i Subwaykartet. Om rutenummeret er plassert i en firkant betyr det at det er endestasjonen/startstasjonen til denne ruten. Som sagt har en linje gjerne har mange ulike ruter, så for eksempel kjøres den blå linjen, også kalt IND Eight Avenue Line, både av rute A, C og E men de har ulikt startsted og endested på linjen og i noen tilfeller splittes linjen i to og de ulike rutene går i ulike retninger. De sentrale delene av linjen kjøres av alle rutene i samme farge.

 

Undergrunnen er svært praktisk å benytte for å komme seg rundt, men det er få linjer som tar deg fra øst til vest, eller omvendt, på Manhattan. Da kommer de lokale rutebussene inn som et supert alternativ. Også om du er langt fra et Subway stopp kan buss være et godt alternativ på Manhattan eller ute i bydelene enten for å ta deg dit du skal eller til nærmeste Subway stopp. Jeg benyttet mye bussene som gikk på tvers av Manhattan for å spare tid og krefter, og disse går stort sett konstant på dagtid. Se etter Crosstown rutene for å benytte denne servicen.

Finne frem på stasjonene

Noen stasjoner har mange ruter og linjer mens andre kun har noen få. Bli ikke stresset selv om det en massevis av ruter og linjer fra de store stasjonene for det er stort sett veldig godt merket hvor du skal gå. Når du ankommer en stasjon fra gaten følger du enkelt veien til din rute ved å følge skiltene med nummer eller bokstav. Skiltene har samme farge og nummer/bokstav som i ditt rutekart men husk å dobbeltsjekke at du er på riktig perrong i forhold til retning før du setter deg på toget. Skulle du være uheldig å reise i feil retning gjelder det å ikke bli stresset men bare gå av på nærmeste stopp og følge banen tilbake igjen dit du kom fra.

Utforske den spennende bydelen Bushwick med stort utvalg av original og vakker gatekunst.

Noen sentrale Linjer og ruter

Grønn linje (IRT Lexington Avenue Line) med rutene 4 og 5 tar deg fra helt fra Brooklyn, via østsiden av Manhattan med Wall Street, China Town, SoHo og Grand Central Terminal og oppover langs hele Upper East Side før den ender i Bronx. Rute 6 slutter seg til på veien. Benytt gjerne disse linjene om du vil besøke Brooklyn, ta en tur med gratisfergen til Staten Island, utforske etniske bydeler på Manhatten, besøke Mets eller Guggenheim Museet eller vil ta deg en tur til Yankee Stadium. Passer også for besøk i Central Park.

Rød linje (IRT Broadway–Seventh Avenue Line) med rutene 2 og 3 tar deg også fra Brooklyn og via vestsiden av Manhattan med stoppested nær World Trade Centre, Times Square, Colombus Circle, Naturhistorisk museum og langs Upper West Side og videre til Harlem og Bronx  Rute 1 starter opp langs linjen ved South Ferry, helt sør på Manhattan, og følger hele Manhattan nordover og ender i 242nd Street i Bronx.

Blå linje IND Eighth Avenue Line) med rutene A og C tar deg fra Brooklyn til Upper West Side inklusiv Naturhistorisk museum.  Blå linje E starter ved World Trade Centre og går nordover til 52nd Street, like ved nederste del av Central Park, før den svinger av og ender i Queens.

Tenker du deg en tur til Coney Island kan du benytte rutene D og F langs den oransje linjen (IND Sixth Avenue Line) eller rutene N og Q langs den gule linjen (BMT Broadway Line) til Stillwell Avenue som er stasjonen ved Coney Island.

PS: De er ikke vanlig å benevne linjene/rutene med farge men man benytter bokstaven eller tallet knyttet til ruten eller selve navnet på linjen.