Bilferie i Norge med elbil? Skal, skal ikke?

Er du en av dem som planlegger bilferie i Norge med elbil i sommer? Stadig flere elbileiere planlegger for norgesferie med elbil, men mange har spørsmål og bekymringer rundt rekkevidde, lademuligheter og ladekø.

For å få de ferskeste tips og råd spurte jeg min bror og hans familie, som er på biltur med elbil i Norge akkurat nå, om deres erfaringer og tips til deg som snart skal legge i vei. Her er et reisebrev fra familien med massevis av nyttige råd som kan gjøre bilferien litt enklere. 

Bleikstranda

Reisebrev skrevet av Mona Træet og Ronny Borgen Hansen

Bekymringer rundt bilferie med elbil

Ferieplanene våre for sommeren har vært klare helt siden i høst. Endelig skulle vi gjøre det vi hadde snakket om i mange år, vi hadde bestemt oss for bilferie fra Bergen til Andenes i Vesterålen for å besøke familien. Men spørsmålene før avreise har vært mange. Har vi nok rekkevidde? Blir det mange og lange ladinger? Hvordan er lademulighetene? Hvordan er lademulighetene i Nord-Norge? Blir det kø på ladestasjonene? Hvordan takler vi rekkeviddeangsten? Skulle vi rett og slett ta en enklere løsning og låne oss en bensinbil?

Planlegging av bilferie med dieselbil vs elbil

Da vi planla turen hadde vi bil med dieselmotor, men et uforutsett motorproblem medførte at vi byttet ut «fossilbilen» i en ny bil som passet våre behov i hverdagen perfekt. Elbil ble et naturlig valg for oss som både kan lade hjemme og på de mange ladestasjonene rundt Bergen. Valget falt på en helt ny MG ZS EV, en kompakt-SUV med god plass til 4 + bagasje.

MG’en har ca. 260 km rekkevidde på fullt batteri. Mer enn nok i hverdagen, men kanskje i minste laget til en skikkelig langtur? Som en i bilbransjen sa etter vi hadde kjøpt den; «En kjempebra bil i hverdagen, men ingen bil å kjøre til Nord-Norge med!»

Les også: Slik planlegger du en perfekt bilferie i Norge 

Andøya nasjonal turistveg

Våre erfaringer etter 2600 kilometer på norgesferie i elbil

Vi var langt i fra sikker hva vi skulle gjøre, men etter litt diskusjon frem og tilbake kom vi frem til at vi skulle satse på MG’en som vi hadde blitt så fornøyd med de få månedene i hadde hatt den. Vi satset alt på et kort! Hvis lading skulle bli et problem, kan en allerede lang tur bli virkelig lang og frustrerende!

Vi har i skrivende stund kjørt ca. 1800 km til Andenes, ca. 400 km under oppholdet og har nå på dag to på hjemturen kjørt ca 400 km. Vi har et stykke igjen før vi er hjemme, men våre erfaringer første gang på elbilferie er så langt svært positive.

De aller fleste ladingene har vi kommet til på direkte uten venting. Samlet på ladingene våre har vi kanskje stått ca. 10-15 min i kø for å komme til. Vi har planlagt godt underveis og helt unngått rekkeviddeangsten. Det eneste som har vært annerledes for oss i forhold til om vi hadde kjørt bensinbil er at ladingene er noe hyppigere og tar noe lengre tid enn en bensinfylling, men bortsett fra det har kjøreturen gått som normalt.

Les også: Unike overnattingsplasser i Norge

lading med elbil på norgesferie

Hvordan har vi klart dette?

Her får du våre beste tips og råd til en problemfri elbilferie i Norge i sommer:

  • Kjør økonomisk! Bruk «eco»-innstillingen på bilen. Roligere kjøring gir langt bedre rekkevidde, og med så mye trafikk på veiene sparer du lite tid på aggressiv kjøring.
  • Bli kjent med hvordan bilen lader! Noen biler lader (tar i mot) jevnt, mens andre lader med høyest effekt til å begynne med og dårligere jo lengre du står. Finn ut hvordan din bil lader, så gjør du får brukt hurtigladerne mest effektivt.
  • De fleste biler lader raskere opp til 80% og mye senere derfra til fullt batteri. Vi ladet stort sett kun til 80% på hurtigladerne.
  • Bli kjent med prisstrukturen til de ulike leverandørene. Dette punktet er forsåvidt ikke det viktigste på langtur, rett og slett fordi du som oftest ikke har flere alternativ å velge mellom. Noen tar betalt for kun levert strøm, mens de fleste hurtigladerne tar betalt for levert strøm + tiden du bruker på ladestasjonen. Å lade lenge, spesielt over 80%, er dyrere.
  • De fleste leverandørene har ulike betalingsløsninger, som ulike apper, sms, ladebrikker, bankkort mm. Dette virker som det komplette kaos, men det synes å være mulighet til å spare penger på å laste ned appen og registrere seg med betalingskort. Vi anbefaler derfor appene og å registrere seg på disse.
  • Skaff også apper som viser kart over de ulike laderne som finnes. Vi sier apper i flertall, fordi de har ulike måter å vise informasjonen på og det virker som at ingen av appene er helt komplett og korrekt. Vi hadde derfor dobbeldekning på kartappene, men fant etter hvert ut at PlugShare og Elton var de vi likte best og som viste best og mest korrekt informasjon. Begge appene viser også forskjellig farge på hurtigladere og normalladere, men vi så konsekvent etter hurtigladere.
  • Unngå rekkeviddeangsten! Det er bare å innfinne seg med at det blir ladinger underveis og vi endte opp med å velge å lade tidligere enn vi måtte og unngikk rekkeviddeangsten. Etter lading til 80% hadde vi omtrent 200-210 km rekkevidde. På 100 km igjen begynte vi å planlegge neste lading og vi tok den som regel før vi hadde under 50 km igjen. Med så mye igjen, kunne vi også velge å kjøre forbi ladere som var opptatt og kjøre til neste ledige lader, selv om det kunne være et stykke til. MG’en lader jevnt, så velger vi kortere intervall mellom ladingene, står vi også kortere tid på lading før vi er ferdig på 80%. Det kan være bilen din lader annerledes, men dette fungerte bra for oss.
  • Ikke sats på lading på de store stedene, spesielt de større trafikkknutepunktene. Mange tenker det samme som deg og det oppstår størst kø på disse stedene. Vi forsøkte å finne ladestasjoner før eller etter de store stedene. Der var det sjelden eller aldri noe problem med å finne ledige ladestasjoner. Flere ladestasjoner ligger også kanskje i tilknytning til en campingplass, et truckstop eller på en liten avstikker 50-200 m fra hovedveien og velges derfor av færre. Lettere å finne ledige ladere her!
  • Lad opp bilen om kvelden slik at den er klar for nye eventyr om morgenen. Mange velger å lade bilen som en start på etappen, men om du ikke har tilgang på lader over natten kan det være lurt å lade bilen på hurtiglader om kvelden for å unngå kø. 

Lykke til med elbilferie i sommer og håper våre tips og råd kan hjelpe på veien!

Sommerhilsen fra Mona Træet og Ronny Borgen Hansen

Les også: Her finner du Via Ferrata klatreruter i Norge