Vandretur i Ligonasdalens Water Mill Trail på Lesvos

av | Adventure, Fottur

Rett utenfor Molyvos på den nordlige delen av Lesvos ligger Water Mill Trail, en veldig interessant vandrerute som går gjennom vakkert landskap med historiske ruiner, en rik flora og fauna og en fantastisk utsikt.

Vandreruten går langs 18 gamle vannmøller

Vandrestien, som kalles Ligonasdalen Water Mill Trail, er enkel å komme seg til, og det er godt merket langs hele ruten. På din vei oppover dalen vil du passere 18 gamle vannmøller, noen i ganske god stand.

I tidligere tider var alle møllene i dalen knyttet til hverandre gjennom akvedukter og andre konstruksjoner som førte vannet fra den ene møllen til den andre. På den måten kunne alle møllene bruke og gjenbruke det samme vannet og ikke ødelegge mer av den verdifulle ressursen enn nødvendig.

For å se nærmere på restene og ruinene av vannmøllene ble jeg med på en guidet tur oppover dalen med en liten gruppe på til sammen 4 personer.

Interessert i å utforske mer av Lesvos? Les vår Lesvos reiseguide her

Ligonasdalens Water Mill Trail på Lesvos

Den første delen av turen opp Ligonasdalens Water Mill Trail gikk på en grusvei som førte oss forbi et landbruksområde med olivenlunder og store enger med fargerike blomster. Langs ruten var det også små broer som gikk over elven som snirklet seg nedover dalen.

Vårt første stopp på ruten var ved et lite kapell nederst i dalen. Her fikk vi i oss litt drikke og hvilt litt, for selv om vi startet turen tidlig om morgenen begynte vi å kjenne varmen fra solen ettersom den steg høyere på himmelen. Skyggen fra kapellet velkommen som et lite avbrekk fra stekende sol.

Vandretur på Water Mill Trail i Ligonasdalen Lesvos

Etter en pust i bakken fortsatte turen inn i dalen, og den brede grusveien ble til en sti og vegetasjonen ble tykkere og lå nærmere stien. På et tidspunkt var det til og med litt vanskelig å lokalisere stien i det hele tatt, men heldigvis var turguiden vår Sabine kjent med landskapet og guidet oss trygt videre. Jeg vandret ruten tidlig i sesongen, og normalt sett vil stien bli mer åpen og ryddet etter hvert som flere vandrer den utover sesongen.

Rester av alle vannmøllene var fortsatt til stede, men noen av møllene var mer intakte enn andre. Konstruksjonene dannet et interessant mønster som så ut som store trinn oppover fjellsiden, og en av vannmøllene hadde til og med møllesteinen intakt. En av de første møllene vi passerte hadde et stort skilt med en beskrivelse som forklarte hvordan møllene fungerte i den perioden de var operative.

Spennende flora og fauna langs Water Mill Trail på Lesvos

Underveis på turen passerte vi interessant vegetasjon og traff på blant annet en stor skilpadde. Her var klynger med lange, tette gressklynger og trær med ville frukter. Vi kom også til en liten, grønn oase med en dam dannet av den rennende elven og store trær som skjermet området med store skygger. Vi ble enig om at denne elven må ha vært den samme vannkilden som drev møllene før i tiden.

Den svale oasen var et flott sted å ta en ekstra pause, drikke litt vann og slappe av litt ettersom det rennende vannet kombinert med skyggene fra trærne gjorde det ganske kjølig. Vannet tiltrakk seg også mange insekter, som øyenstikkere, sommerfugler og andre interessante insekter, så vi ble underholdt av naturen mens vi hvilte oss litt.

Vandretur på Water Mill Trail i Ligonasdalen Lesvos

Jo nærmere toppen vi kom, jo mer steinete og bratt ble stien. Også vegetasjonen forsvant mer eller mindre, så det var ikke lenger skygger fra trærne å søke dekning under. Siden det ikke var store trær, fikk vi derimot nyte utsikten litt mer, og kunne se det steinete landskapet med ulike lag og steinblokker i forskjellige farger og former.

Steinblokkenes konsistente form gjorde at det nesten så ut som om de var menneskeskapt, men dette var helt og holdent naturens verk.
Helt på toppen av vandrestien hadde vi en fantastisk utsikt over hele dalen og vi hadde en liten pause for å få i oss litt vann og ta inn den vakre utsikten før vi fortsatte på en grusvei mot landsbyen Petri.

Landsbyen Petri på Lesvos – endestopp for Water Mill Trail

Fra den lille landsbyen Petri hadde vi en flott utsikt mot havet og søsterlandsbyen Petra, som ligger langs stranden. Den karakteristiske kirken i Petra plassert på toppen av en vulkankjerne var godt synlig her oppe fra. Sammen med utsikten til Ligonasdalen på toppen av vandrestien, var dette en av fotomulighetene jeg ikke ville gå glipp av!

Siden vi startet vår vandretur tidlig om morgenen, var det allerede lunsjtid da vi kom inn i landsbyen. Etter å ha vandret i de sjarmerende, bratte og trange gatene i Petri fant vi en fin taverna som serverte tradisjonelle hjemmelagde måltider. Vi fant oss en fin plass på utsiktsterrassen deres, og slappet av i skyggen og den kjølige brisen fra havet mens vi ventet på maten. Det føltes herlig å ha fullført oppstigningen i Ligonasdalen, og ikke minst få fylle på kroppen med litt vann og energi.

Etter en god lunsj tok vi den kortere veien ned igjen fra Petri til lavlannet. Denne gikk på en bred grusvei det meste av tiden, og endte opp på samme sted som vi forlot bilen om morgenen. Totaltiden for turen var rundt 4 timer, men det inkluderte et par pauser og mange fotostopp på vei opp, en god lunsj på toppen samt tiden det tok å returnere ned igjen.

Vil du lære mer om gresk mat og matkultur? Les vår fyldige matguide til det greske kjøkken her

Flere turmuligheter på Lesvos

Bortsett fra Ligonasdalens vandresti er det mange interessante vandrestier og områder over hele Lesvos du kan oppdage. Både historiske stier, kulinariske stier og naturstier langs elver og gjennom kastanjeskoger. Finn mer inspirasjon fra den offisielle Lesvos turstiguiden her for å finne den perfekte turstien for deg!

Turtips for Ligonasdalens Water Mill Trail

Bruk gode tursko siden stien er ganske grov. Deler av den øvre stien er som trapper laget av store steiner, men for det meste går du på ujevn overflate. Husk å ta med vann, bruk hatt eller caps og bruk solkrem med høy faktor når du går tur, spesielt i den varme sommerperioden når solen er på det sterkeste. Varmen og treningen du får når du går ruten vil mest sannsynlig få deg til å svette, så husk å smøre på ekstra lag med solkrem underveis på turen for å unngå solforbrenning.

Annonse

Relaterte innlegg

Janicke Hansen

Skribent og fotograf

Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011 (opprinnelig "Norske reiseblogger") Hun driver idag sitt eget konsulentfirma med fokus på destinasjonsmarkedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon, og samarbeider med mange internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. Hun startet, og driver, det Nordiske influenserbyrå og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige, og er partner i Nettferd.no. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)