Safari-eventyr i Kumana Nasjonalpark på Sri Lanka

av | Adventure

Å stå opp klokken halv fem om morgenen er ikke en del av min daglige rutine. Jeg syns faktisk morgenen er den alle beste tiden av døgnet å sove på. Det å komme seg ut av sengen midt på natten for å titte på en fantastisk soloppgang og oppleve et safari-eventyr i Kumana Nasjonalpark på østkysten av Sri Lanka, gjorde det likevel veldig enkelt.

For en morgenutsikt! Her sitter jeg og ser utover jungelen i Kumana Nasjonalpark

Safarituren var en del av programmet til konferansen TBC Asia

Vi forlot hotellet vårt i Arugam Bay klokken fem om morgenen og satte kursen mot Kumana Nasjonalpark. Vi ble fortalt at tidlig om morgenen og sent på ettermiddagen var de beste tidspunktene for å se dyrene som bodde i området, som for eksempel elefanter og leoparder. Når varmen er på det sterkeste iløpet av dagen holder dyrene seg for det meste skult i jungelen.

Før vårt safari-eventyr stoppet vi for å titte på soloppgangen fra toppen av en klippe med utsikt over jungelen, hvor også det forlatte Kudumbigala tempelet lå.

Kudimbugala tempelet plassert på toppen av klippen

Ruten for å komme opp til tempelet gikk som en rundt 30 minutters gåtur i jungelen hvor vi kunne se apekatter og salamandere og høre massevis av fugler og lyder fra andre jungeldyr. Alle trærene og plantene gav god skygge men den høye luftfuktigheten gjorde oss gjennomsvett med en gang.

Trenger du flere reisetips?Sjekk ut vår komplette Reiseguide til Sri Lanka her

På jungelstien på vei mot tempelet

Vi fulgte stien som snodde seg gjennom jungelen og trakket over elefant og leopard bæsj på veien. Det var en ekstremt spennende opplevelse å vite at vi fulgte samme sti som disse eksotiske dyrene, og også å vite at de var i nærheten, og gjemte seg i jungelen vi gikk i. Alle lydene og bevegelsene i buskene vi passerte gjorde også jungelturen til et skikkelig eventyr.

Trapper var hugget inn i klippen for å gjøre det enklere å komme seg opp

Siste delen av veien til toppen var på selve klippen, og dette var den bratte delen av turen. Små trappetrinn var hugget inn i klippen og disse gjorde turen litt enklere. Jeg er veldig glad vi tok denne turen tidlig om morgenen fordi vi oppdaget fort at så snart solen startet å stige på himmelen kom også den mer intense varmen. Vi var alle gannske så gjennomsvette og kortpustet da vi kom til toppen, men for en utsikt!!!

Utsikten!

Premien for å stå opp tidlig, vandre i jungleen og klatre på klippen var fantastisk! Fra klippen kunne vi se jungelen på alle sider og ikke minst høre lydene fra alle dyrene og fuglene der nede. Vi tilbringte ca. en halv time med bare å nyte utsikten og dokumentere alt i bilder og video før vi returnerte ned igjen til jeepen for den andre halvdelen av vår opplevelsesmorgen, safari delen.

Våtmarksområdene i nasjonalparken

Kumana Nasjonalpark ble reåpnet i 2003 etter å ha vært stengt siden 1985 grunnet den langvarige borgerkrigen som herjet Sri Lanka. Parken var også hardt rammet av tsunamien i 2004 som traff østkysten av Sri Lanka og ødelagte mange steder og områder. Idag er alt restaurert og en flott plass for besøkende å observere ville dyr i fri utfoldelse.

I parken er det et stort våtmarksområde som tiltrekker seg 255 ulike fuglearter og her finnes også vannbøfler, krokodiller og skilpadder for å nevne noen. Rundt våtmarksområdet er der en jungelsone med tropiske trær og planter hvor elefanter, apekatter og leoparder holder til, sammen med massevis av andre arter.

Vår safaritur i nasjonalparken varte i ca. 2,5 timer og tok oss rundt på humpete grusveier. Vi stoppet selvsagt ved enhver gode fotoanledning og vi foreveiget alt vi kunne iløpet av turen. Det er mulig at denne turen var ekstra spennende sett i lys av at det var min aller første skikkelige safariopplevelse, og det var svært komfortabelt å observere dyrene fra trygge omgivelser i jeepen.

Vil du også besøke Kumana Nasjonalpark? Les mer om hvordan du kan ta en safaritur her.

Turen i Kumana Nasjonalpark var en del av pre-konferanse opplegget i forbindelse med TBCAsia Conference som arrangeres i samarbeid mellom Cinnamon Hotels og PTBA. Alle meninger er som alltid mine egne.

Annonse

Relaterte innlegg

Janicke Hansen

Skribent og fotograf

Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011 (opprinnelig "Norske reiseblogger") Hun driver idag sitt eget konsulentfirma med fokus på destinasjonsmarkedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon, og samarbeider med mange internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. Hun startet, og driver, det Nordiske influenserbyrå og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige, og er partner i Nettferd.no. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)