Hvordan en tur til Hellas inspirerte Torunn til å skreddersy den ultimate norgesreisen

av | Adventure, Annonsørinnhold, Rundreiser

Foto: Up Norway

Hvordan en tur til Hellas inspirerte Torunn til å skreddersy den ultimate norgesreisen

Torunn Tronsvang er gründeren bak Up Norway, et reiseselskap som skreddersyr opplevelsesreiser i Norge. Her er hennes historie om hvordan en tur til Hellas fungerte som inspirasjon til å skreddersy den ultimate norgesreisen

Privatcruise på Hjørundfjord. Foto: Up Norway

Publisert onsdag 07. oktober 2020

Som reisekurator i Norge har jeg brukt alle ferier de siste årene til å utforske det Norge har å by på. Slik som situasjonen ble i sommer, hadde jeg lyst til å benytte muligheten til å tenke nytt, hente inspirasjon og gjøre vår tjeneste enda bedre. Siden det er få eller ingen som driver med skreddersøm av reiser på samme måter som oss i Norge, falt valget på en bransje-kollega i utlandet.

Reisekurator, hva er det?

Wendy Perrin’s WOW summit i New York i januar var jeg heldig å få møte verdens aller beste reisespesialister, kall dem gjerne kuratorer; dette er eksperter på å velge og sette sammen opplevelser til en reise som passer nettopp deg. En av disse er Christos, den visjonære mannen bak True Greece som har vokst til å tilby reiser i 13 land under navnet True Trips. Jeg var nysgjerrig på hva jeg, som grunnlegger av Up Norway – en norsk reisekurator – kunne lære av å kjøpe en skreddersydd True Trip. 

Jeg sendte inn en forespørsel hvor jeg oppga aktuell reiseperiode, beløpet jeg var villig til å bruke, stedene jeg absolutt ville se, hva jeg var interessert i og hva mine preferanser var. I løpet av et døgn fikk jeg et første forslag i retur, profesjonelt presentert i en digital reiseplan, og med tilbud om å gi tilbakemelding per epost, eller sette opp en samtale for å fintune reiseplanen. Jeg valgte det siste. 

Jeg må innrømme at jeg opplevde den samme naturlige skepsisen som vi i Up Norway opplever da nordmenn bestiller reiser fra oss; selv om jeg snakket med en destinasjonsekspert følte jeg at hotellvalgene jeg selv hadde googlet meg frem til virket bedre enn de Christos anbefalte. Men, jeg lot tvilen komme Christos til gode, og lot meg lede. Drøye to uker før avreise var reisen bestilt, uten at jeg hadde forholdt meg til noe praktisk; alt jeg trengte av informasjon og bekreftelser var allerede på plass i min digitale reiseplan. 

Torunn på Hydra. Foto: Up Norway

Et ekte og oppgradert Hellas

Ved ankomst Athen ble jeg møtt av en mann med et varmt smil og “True Trips”-skilt i hånden.

Dimitris fremsto oppriktig lykkelig for endelig å kunne ønske en internasjonal gjest velkommen igjen.

Han var godt kjent med min reiseplan og kjørte meg galant til hotellet, hvor han forøvrig tok en ekstra runde rundt kvartalet for å vise meg de fine gågatene med barer og restauranter i Plaka, og ikke minst utsikten rett mot Akropolis.

 

Jeg ble overlevert til hans gode venn, Resepsjonssjef Vangelis på New Hotel, som også var i strålende humør. Han oppgraderte rommet mitt, ordnet tidlig innsjekk, deilig frukt og en cocktail på huset i roof top baren. Han bekreftet min massasje samme ettermiddag, og spurte om jeg ville booke tid i treningssenteret under oppholdet; på grunn av corona hadde de innført en rekke tiltak for min sikkerhet, forsikret han. Jeg var lykkelig.  

Høydepunktet på turen var en utflukt til Meteora; de mystiske klosterfjellene i Kalabaka som er på UNESCO verdensarvområdet. Underveis fikk jeg servert historier av sjåfør Dimitris, og vel fremme tok han meg med til hans yndlingssted; en livlig gaterestaurant hvor jeg var eneste som ikke var gresk. Aldri før har grillet feta og gresk bordvin smakt så godt. Denne personlige tilnærmingen gjorde at jeg følte meg priviligert. Jeg hadde ikke klart å iscenesette disse øyeblikkene alene.

Torunn i Meteora, Hellas. Foto: Up Norway

Best-ever opplevelser i Norge

Jeg startet Up Norway nettopp for å skape slike best-ever opplevelser. I Norge er det etterspørselen fra moderne, internasjonale reisende som har pløyd mark for at nordmenn i år har kunnet nyte lokale matopplevelser og unike aktivitetstilbud i distriktene, for ikke å snakke om attraktive overnattingssteder med skandinavisk særpreg. Jeg er begeistret for at nordmenn nå for første gang virkelig er villige til å legge bort skepsisen til Norge, og velge vekk hytta. Ved å tørre gi ansvaret for ferien i eget land til en reisekurator som oss vil også norgesferien oppleves som en luksusreise.

“Vi er den nye heiagjengen til den norske kreative bonden, til norsk matproduksjon og ikke minst til å la en reisespesialist stå for planleggingen av ferie i eget land! Vi kunne aldri funnet frem til disse fantastiske stedene og menneskene på egenhånd. Det er så deilig når all logistikk og alle reisedetaljer fungerer, og vi var varmt velkommen overalt!»
-Jørgen og Hilde Waaler, Up Norway gjester

Å legge ferieplanleggingen i hendene på en lokal ekspert har en rekke fordeler. For meg betød det at noen hadde kontroll på detaljene jeg ikke visste jeg måtte tenke på, fikset de beste bordene på restaurantene, sørget for oppgraderinger, og passet på at jeg hadde det jeg trengte underveis. Med tonnevis av inspirasjon i sekken dro jeg tilbake på jobb for å gjøre det jeg liker aller best: skape flere best-ever opplevelser i verdens vakreste land, Norge.

«No har nordmenn verkeleg sjansen til å oppleva det ultimate av det norsk reiseliv kan by på. Ingen kan dette betre enn Up Norway»
– Arne Hjeltnes, Norgesentusiast

Torunn svarer gjestene mens hun selv er på studietur. Foto: Fredrik Bye/Up Norway

Foto: Storfjord Hotel

Infinity Edge Pool, Ullensvang Hotel. Foto: Fredrik Bye/Up Norway

Traktorsafari til Eikemo. Foto: Fredrik Bye/Up Norway

Reisen med True Trips

Plan: Athen – Hydra – Athen – Meteora – Athen

Pris: €1969 (ca NOK 21 000,-) og dekket:

– 5 netters overnatting i oppgraderte rom/suiter med frokost
– Privatsjåfør Athen – Meteora, t/r (5 t en vei), halvdags privatguidet tur i Meteora med inngang til tre klostre.
– Fergebilletter Athen – Hydra tur / retur, business class
– Privat airport transfer ved ankomst / avreise
– 24/7 telefonassistanse ved behov

True Trips fordeler som ikke var kommunisert som en del av pakkereisen:
Oppgraderinger og velkomstgave ved alle hotell, porter service, bordreservasjoner med tilgang til beste bord

Aktuelt fra Up Norway

Tre skreddersydde mini-ferier

Neste sommers hotteste reisetips: The Discovery Route; Norges mest bærekraftige reise?

Eller hva med Vintermagi i Finnmark; nordlys, hundeslede, hvalsafari og luksuslodger i Alta & Karasjok. 

Kontakt oss for å skape din drømmereise! upnorway.com / [email protected]

Om Up Norway

Torunn Tronsvang er gründer av Up Norway, og har ledet selskapet gjennom en salgsvekst fra 1,5 mill NOK i 2017 til 19,6 i 2019. 92 % av gjestene er normalt internasjonale, men selskapet har i år opplevd økende etterspørsel fra nordmenn som ønsker en oppgradert reiseopplevelse i eget land.

Forretningsmodellen går ut på at Up Norway kjøper inn opplevelser fra partnere til markedspris minus provisjon, pakker de sammen i en reise som skreddersys til hvert enkelt reisefølge, og selger videre til markedspris pluss et servicepåslag på ca. 10-15%. For et lite tillegg i pris får de som reiser med Up Norway høy merverdi; en reise skreddersydd basert på egne interesser og preferanser, all logistikk tatt hand om, tilgang til opplevelser som ikke finnes andre steder, en digital reiseplan med tilgang til telefon- og chat-assistanse 24/7, samt overraskelser og fordeler som eksempelvis prioritert tilgang og 20% rabatt hos Amundsen Sports.

70% av Up Norway sin salgsomsetning fordeles videre i verdikjeden til små og store leverandører av overnatting, aktiviteter, bespisning og transport. Gjennom møysommelig valg av leverandører stimulerer Up Norway kvalitets- og bærekraftsutvikling over hele landet.  

*** Annonsørinnhold fra Up Norway ***

Annonse

Relaterte innlegg

Janicke Hansen

Janicke Hansen

Skribent og fotograf

Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011 (opprinnelig "Norske reiseblogger") Hun driver idag sitt eget konsulentfirma med fokus på destinasjonsmarkedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon, og samarbeider med mange internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. Hun startet, og driver, det Nordiske influenserbyrå og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige, og er partner i Nettferd.no. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)