Ferietid er også høytid for flyforsinkelser

Vår og sommer er reisetid for mange nordmenn. Vi reiser gjerne på påskeferie, vi tjuvstarter sommeren med weekendturer til varmere strøk eller får et etterlengtede avbrekk fra hverdagen med storbyreiser og venneturer. Dessuten er sommerferien også like om hjørnet, og storfamilien legger gjerne ut på tur sammen. Grunnet økt pågang på reiser øker flyselskapene antall avganger i denne perioden. Sammen fører dette til travlere flyplasser, lengre køer, fullere fly, mer innsjekket bagasje som må håndteres og dessverre også flere forsinkelser.

Hvorfor oppstår det så mange flyforsinkelser?

I perioder med stor pågang og mange flyavganger er risikoen større for at det oppstår forsinkelser. En av årsakene er at jo flere passasjerer som kommer eller skal med flyet, jo lengre tid tar det å fylle og tømme det. Ganske logisk egentlig.

Værforhold spiller selvsagt også inn når det kommer til flyforsinkelser. Tåke, sterk vind og andre værrelaterte årsaker i ett område forplanter seg gjerne til andre områder og land, da flyene som egentlig skulle vært på en destinasjon for å avlevere og plukke opp passasjerer er et helt annet sted. Når flyene ikke kommer frem kan det også forplante seg i forhold til flygerne og kabinpersonalet, som gjerne skal jobbe videre på andre avganger enn den de ankom med, og flyene kan dermed stå på flyplassen uten personale. Forsinkelser er dermed ganske uunngåelig.

I vår og sommerperioden er det også flere familier som reiser på tur, og også mange som ikke er så reisevante. Flere reiser også med mer innsjekket bagasje enn når forretningsreisende dominerer flytrafikken ellers i året. Det vil dermed gjerne ta litt lenger tid med innsjekking på flyplassen og spesielt kan sikkerhetskontrollen være en tidstyv. Vesker og sekker skal tømmes, ytterplagg, store smykker og klokker skal tas av og elektronikk og beholdere med flytende væske skal fremlegges. Med lengre køer i sikkerhetskontrollen kan det fort forplante seg videre og forsinke ombordstigningen og dermed flyavgangen.

En av de største årsakene til forsinkelser i de mest pressede tidsrommene knyttes derimot til flere faktorer som til sammen skaper perfekte forhold for forsinkelser. Underskudd på flygeledere, gammelt utstyr, økt flytrafikk, streiker og aksjoner, samt at hvert enkelt land kontrollerer sitt luftrom er noen av disse, ifølge Flysmart24. De største problemene som innbefatter disse elementene ligger i de sentrale Europa, bl.a. i Frankrike, Tyskland og Spania, men fordi mange fly med feriehungrige nordmenn passerer over disse luftrommene på vei mot destinasjoner i og rundt Middelhavet, vil det i aller høyeste grad slå ut også for Norske flypassasjerer.

Flyforsinkelser fører til frustrasjon, problemer og store merutgifter

For oss som passasjerer skaper flyforsinkelser både frustrasjon og problemer, og for flyselskapene fører det også til store merutgifter. Avhengig av reiselengde, hvor lang forsinkelsen er og hva årsaken til den er, så har flyselskapene ulike forpliktelser overfor passasjerene. For noen vil forpliktelsen begrense seg til et lite måltid under venting på flyplassen, mens for andre kan det innbefatte flere måltider, hotellovernatting, transport til og fra hotell/hjem og i noen tilfeller, utbetaling av erstatning.

Hva har du krav på ved flyforsinkelser?

Som regel vil en matkupong, lokal transport eller overnatting på passende hotell inklusiv måltider komme noenlunde automatisk om man står på flyplassen og opplever forsinkelse, men det gjør ikke retten man har til erstatning utbetalt i form av penger. For å få den erstatningssummen man kan ha krav på trenger man å benytte flyselskapenes egne søknadsskjema på deres respektive websider, og disse er ofte godt gjemt mellom annen mer irrelevant informasjon.

Som nevnt vil også årsaken til forsinkelsen, hvor lang forsinkelsen og reiselengden er spille inn på dine rettigheter til erstatningsutbetaling, men det er flere faktorer også. Hvor flyselskapet du flyr med er registrert og hvilken rute du flyr spiller også inn. For eksempel vil alle flyvninger innenfor EU (og EØS) land omfattes av erstatningsreglene uavhengig av hvilket flyselskap som opererer ruten, mens en flyvning fra utenfor EU og inn til et EU land ikke omfattes av ordningen med mindre flyselskapet er registrert i EU. Komplisert? Ja, veldig!

Les også: 9 enkle tips for å få en bedre flyreise!

Spekulerer flyselskapene i det kompliserte regelverket?

Det er ikke alltid like lett å orientere seg i denne jungelen av kompliserte regler og nettstedet The Travel Inspector spekulerer også i om flere flyselskaper bevisst unnlater å forholde seg til sine forpliktelser, spesielt når det kommer til utbetaling av erstatning. Ifølge The Travel Inspectors undersøkelser må flypassasjerene ofte både søke om erstatning samt klage på den første avgjørelsen for å få det man har krav på. Årsaken til dette er fordi flyselskapene ofte enten avviser den første søknaden helt, selv om man egentlig har rett på erstatning, eller innvilger redusert erstatning ved første gangs behandling av søknaden. At svarene på søknadene ofte kommer på engelsk eller svensk, og gjerne er ordlagt på en litt komplisert måte, gjør at mange unnlater å klage. Dermed går flypassasjerene glipp av store summer fordi man rett og slett gir litt opp i prosessen.

Heldigvis finnes det hjelp å få!

Heldigvis finnes det hjelp å få om du syns prosessen med å søke om utbetaling av erstatning du mener du har krav på etter flyforsinkelse er vanskelig, eller du rett og slett ikke har tid til å sette deg inn i, og følge opp, det kompliserte regelverket. Nettjenesten Airhelp har spesialisert seg på å hjelpe flypassasjerer gjennom søknadsprosessen og tilbyr blant annet en lettfattelig oversikt over de kompliserte reglene med tabeller som viser hva du kan ha krav på om du har vært rammet av flyforsinkelse.

Les også: Rutefly eller charterreise på ferie? Fordeler og ulemper med begge alternativer 

Airhelp tilbyr heldigvis ikke bare informasjon, men også å hjelpe deg gjennom hele søknadsprosessen. Du finner enkelt oversikt over hvordan du krever refusjon hos Norwegian  og de mange andre flyselskapene som opererer innen EU/EØS på websiden deres. Ved å benytte tjenesten får du ikke bare noen som taler din sak inn mot flyselskapet, men også en partner som vet hvilke rettigheter og utbetalinger du har krav på, så forutsetningene for å komme gjennom med kravet øker betraktelig.

Det er helt gratis å benytte Airhelp sin oversiktlige informasjon og å søke om erstatning fra flyselskapet via deres nettsider, men legg merke til at det vil trekkes fra et servicegebyr om du skulle få godkjent søknaden om erstatning. Servicegebyret vil variere i forhold til erstatningsutbetalingens størrelse.