Reiseåret 2015 – en oppsummering

av | Reisetips

Et hektisk og spennende reiseår er forbi og jeg sitter igjen med massevis av nye inntrykk, opplevelser og erfaringer. Året har tatt meg til 12 land, har inneholdt over 62 flyreiser og over 100 netter på hotell. Jeg har vært med å startet Nordic Travel Bloggers, et kollektiv av profesjonelle nordiske reisebloggere, utviklet flere spennende kampanjer i samarbeid med nye og gamle kunder, fått nytt design på bloggen og ikke minst, mange nye venner fre hele verden. Jeg har også startet en søsterblogg som heter Let’s get lost, hvor jeg formidler noen av bloggpostene mine samt noe unikt stoff på Engelsk.

Det har med andre ord vært et svært spennende og innholdsrikt år! Bli med på en liten årskavalkade for å oppsummere 2015 i video, tekst og bilder.

Fra Aka Island utenfor Okinawa i Japan. Dette var definitivt et av årets reisehøydepunkter for meg i 2015. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Januar: Finland, Matka Fair og Nordic Bloggers Experience

Året startet med en 10 dagers tur til Finland under reiselivsmessen Matka fair. Her arrangeres et av de mest spennende og innovative reiseblogger samlinger, Nordic Bloggers Experience, som bringer sammen reisebloggere fra hele verden til workshops, læringsmuligheter og erfaringsutveksling, i tillegg til møter med potensielle nye samarbeidspartnere. Her er også mulighet for å delta på utflukter og små opplevelsesturer både i forkant og etterkant av messen.

Jeg deltok på flere utflukter og turer og bodde blandt annet på en hjemsøkt herregård i Hameenlinna hvor vi også fikk teste ut turgåing på truger og utforske et gammelt slott på nattestid kun ved hjelp av stearinlys og lommelykter.

Trugetur ved Hameenlinna med bloggervenner. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Ingenting er som å se en by eller et område fra luften, og i Helsinki var det duket for en helikoptertur over en kaldt og vinterkledd by.

En liten video fra en fantastisk helikoptertur over Helsinki.

Etter produktive og spennende dager på Matka Fair bar det videre på en tur til Espoo. Her utforsket vi skogene og deltok på utendørs aktiviteter inklusiv en aldri så liten tur på langrennski. Vi stoppet også ved en sagnomsust innsjø, Lake Bodum, hvor det ble begått noen grufulle drap i 1960, som ennå ikke er oppklart.

Vakker liten stue ved lake Bodum. Selv om området har en grufull historie var det vakkert der. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Februar: Dubai med Emirates og Dubai Tourism

Mens snøen lavet ned over Bergen i slutten av Januar og starten på februar forberedte jeg meg på sol og sommer i Dubai. Bloggturen sammen med 5 andre norske reisebloggere ble arrangert i samarbeid med Emirates Airline og Dubai Tourism og gav oss både en innføring i matkultur, samfunnsstruktur, historie og overveldende luxus. En oppsummering av hele turen finner du i dette blogginnlegget fra 2015.

Fra observasjonsdekket på Burj Khalifa, verdens høyeste bygning.  Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Sammen med vår guide ble vi tatt med rundt på de mest sentrale plassene i Dubai sentrum, vi fikk delta på en tradisjonell lunsj på Center for Cultural Understanding, vi kjørte 4×4 jeep i ørkenen og slappet av på luksusresort på stranden. Veldig innholdsrikt og variert. En av mine favoritter, som kanskje viser konstrastene mellom overdådig luksus og det tradisjonelle i Dubai var da vi krysset Dubai Creek i en Abra, en tradisjonell trebåt. Sjekk gjerne ut videoen under for å se selv.

Mars: I mer hjemlige trakter

Mars var fylt opp med jobb i mer hjemlige trakter og utflukter og reiser ble dermed også lagt til mer hjemlige trakter. Lange fjellturer og skiturer i Bergen og på Voss kombinert med mye jobb og organisering av en stor konferanse, og vips, så var mars forbi. Heldigvis trenger man ikke å reise langt for å få gode opplevelser som man kan dele, så etter en lang fjelltur over vidden i Bergen laget jeg denne videoen. Frister det litt, kanskje?

Herlig tur over vidden i Bergen.

April: STS i Hamburg og øyhopping i Hellas med Visit Greece

Med april kom våren til Bergen og det var igjen tid for å pakke kofferten for nye opplevelser. Første tur i April gikk til Hamburg for å delta på The Social Travel Summit, en konferanse for reisebloggere og andre reiseprofesjonelle som er interessert i å videreutvikle samarbeidsformene mellom bloggerne og industrien. Under oppholdet i Tyskland ble det også tid til en dagstur til både Bremen og Blankenese i tillegg til å utforske Hamburgs gater og områder.

Vakkert, fargerikt og vårlig i Bremen i april. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger
Instawalk i Hamburg. Her fra Karolinenviertel. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Etter noen dager hjemme ble reisesekken igjen pakket, og turen gikk mot sydligere områder. Øyene Chios og Lesvos skulle utforskes på kryss og tvers gjennom et samarbeid med Visit Greece og de lokale turistkontorene på øyene.

En av de veldig spesielle og vakre landsbyene på Chios, Pyrgi, med sine karakteristiske dekorerte husfasader. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Vi hadde noen fantaskiske dager på roadtrip med fullt program og nye plasser å oppdage hver dag. På Chios lærte vi blant annet om Mastika, et naturprodukt som kun produseres på denne øyen og har hatt stor betydning for både handel og økonomi i tidligere tider. Les gjerne mer om Mastika her.

På Lesvos produseres mesteparten av Hellas’ Ouzo, og i Plomari ligger noen av de største og mest kjente produsentene. Vi fikk både omvisning i produksjonlokalene, på Ouzo museet og selvføglelig rikelig med smaksprøver. Les mer om Plomari og Ouzo produksjonen her.

Vi utforsket ikke bare landeveien på øyene, men fikk også en herlig seiltur langs kysten av Chios.

Mai: Frankrike og klatreekspedisjon med Expedition Arcada

Mai startet med min første ekspedisjon. Sammen med en svensk og en finsk blogger var vi så heldige å fikk delta og være observatører i noen dager under Expedition Arcada sin camp i La Grave i Frankrike. Dagene ble tilbrakt med lange turer i de Franske alpene, campmøter, felles måltider på campingstoler eller stående og nettene i telt. Jeg hadde også min aller første klatreopplevelse i en av Via Ferrata-rutene som strakk seg nesten 200 meter rett oppover fjellsiden. For et kick!!

Denne fjellsiden klatret jeg opp under mitt opphold i La Grave. Frister virkelig til gjentakelse! Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

De ene dagen gikk vi fra 1600 moh opp til kanten av en isbre på 2600 moh. 4 timer opp og 2 timer ned. Helt fantastisk utsikt og natur gjorde turen til en veldig minnerik opplevelse.

På tur i de Franske alpene ved La Grave. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger
Juni: Oslo og God Morgen Norge på TV2, rundreise i Vest Pomerania, Polen og lansering av Nordic Travel Bloggers
Juni startet med en kjapp tur til Oslo for å delta på God Morgen Norge på TV2 for å gi noen gode reise- og pakketips til seerne. En utrolig artig opplevelse som gav mersmak. Dagen ble avsluttet med foredrag for Oslobedrifter på hvordan et samarbeid mellom reisebloggere og bedrifter både i og utenfor reiseindustrien kan være fruktbart og givende for begge parter.
Karl Johans gate i Oslo i juni. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger
Mot slutten av juni gikk turen igjen til det store utland gjennom en blogg/pressetur til Vest Pomerania med Visit Poland. Vi startet ruten i Stettin (eller Szczecin), videre til Świnoujście og endte opp i Kolobrzeg. Les mer om hele den spennnede turen her.
Mye vakre motiver på vår roadtrip i Polen i juni. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger
Som en del av programmet i Vest Pomerania besøkte vi en botanisk hage som heter Hortulus Garden. Her hadde de en utendørs labyrint med over 3,2 km løype å gå seg vill i. Bli med inn på en liten spasertur i labyrinten.

I juni lanserte vi også Nordic Travel Bloggers og fikk strålende mottakelse fra første stund både fra bloggerne og reiseindustrien. Vi startet umiddelbart med ulike samarbeid og kreerte nyskapende kampanjeideer og samarbeidsformer for våre klienter fra dag 1. Fruktene av lange måneder med planlegging og organisering!

Juli: Roet ned på Antiparos i Hellas

Med ferietid og summer kom igjen den tiden på året hvor jeg roer ned og lever det søte liv på min lille greske drømmeøy, Antiparos. 4 uker ble tilbringt her med både familie og massevis av nye og gamle venner fra hele Europa.

Min utsikt fra terrassen på Antiparos. Herlig! Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Øyen ligger i Kykladene like i nærheten av Paros og Naxos og er et sted hvor livet går i sakte film. Vil du lese mer om Antiparos finner du det i denne blogposten her.

Er du nyskjerrig på øyhopping i Hellas kan du lese både tips og råd i denne posten.

Havnen på Antiparos er bare så vakker! Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

August: Campingtur på Voss og Stockholm med Nordic Travel Bloggers

Første uken av August var jeg fortsatt i feriemodus på Antiparos, og etter hjemkomsten til Bergen var også sommeren endelig kommet der. Vi utnyttet det gode været med turer i fjellet i helgene og på kveldstid, og fikk også tid til en campingtur med fisking, leirbål og godt selskap i Vossatraktene.

Leribålet ble brukt til å holde myggen borte, varme oss på og ikke minst, steke nyfisket fjellørret. Mmmmmm….. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Videre i August ble det tid til en liten tur til Stockholm med mine medsammensvorne i Nordic Travel Bloggers. Her ble det gjennomført både brainstorming, klientmøter og ikke minst mange hyggelige samtaler om planene for kollektivet fremover.

Sommerlig i Stockholm i August. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

September: Lansering av Fjordsprell med Fjordline, Mat- og Vintur i Emilia Romagna, Italia og Fransk Nordisk workshop i København

September startet med gjennomføring av en liten kampanje med Fjordline og deres lansering av underholdningskonseptet Fjordsprell på deres rute mellom Sandefjord og Strømstad. En artig opplevelse i strålende solskinn.

Strålende solskinn i Strømstad mens vi venter på returen til Sandefjord. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Neste på programmet for September var en Mat- og Vintur til Emilia-Romagna i Italia. Med startpunkt i Bologna utforsket vi mat- og vinkultur i området og bodde på noen fantastisk koselige plasser med fokus på agroturisme og økologisk produksjon. Les gjerne mer om Bologna her.

Turen var arrangert av ER Tourism og ruten gikk langs Via Emilia, en hovedvei som strekker seg gjennom hele regionen. Regionen har noen av de mest kjente og tradisjonsrike produkter fra Italia, men er et forholdsvis uoppdaget territorie for turister. Les mer om de verdenskjente produktene Parmesanost, Parmaskinke og Balsamico eddik i denne posten.

Bologna har også verdens enenste Gelato-universitet og her kan du se hvordan det gikk når vi fikk lære kunsten å lage Gelato på ekte italiensk vis.

Etter herlige dager i Italia gikk turen så til København for å delta på den årlige Fransk Nordiske workshoppen arrangert av Atout France. Her møtte jeg masse spennende reisemennesker og fikk smake på Franske spesialiteter både i fast og flytende form.

Kake på Fransk vis i København. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Oktober: WurstAdventure i Tyskland og reise til Okinawa, Japan

Oktober bød på mange spennende opplevelser og startet med 13 dager på pølsetur i Tyskland gjennom kampanjen WurstAdventure. Dette var den første store kampanjen vi produserte via Nordic Travel Blogger i samarbeid med German National Tourist Office, og gav oss masse erfaring og kunnskap vi tar med oss videre på veien.

Første stopp på vår WurstAdventure var Freiburg i Sør-Tyskland. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Sammen med 6 andre bloggere utforsket jeg Tysk mattradisjon knyttet til produksjon og servering av pølser. Kort oppsummert: 7 bloggere, 13 dager, 60 pølser! (fyldig bloggpost om alle pølsene er under produksjon og kommer straks på bloggen) Les gjerne hele vår Travel Journal (på Engelsk) mens vi toget oss gjennom hele Tyskland og smakte på den ene nydelige pølsen etter den andre. Se også vår artige trailer om kampanjen her.

Etter noen dager i gamlelandet ble kofferten igjen pakket og jeg satte kursen mot Okinawa i Japan for å tilbringe en uke der med å utforske øyen sammen med 3 andre internasjonale bloggere. Jeg ble introdusert for en utrolig gjestfrihet og masse nye, spennende opplevelser iløpet av oppholdet.

Naha, hovedstaden på Okinawa, med sine fargerike skilt og folksomme gater. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Jeg lærte mye om japansk kultur og tradisjon, om eksotiske ingredienser og tilberedning av mat og at det på Okinawa var et stort fokus på velvære og helse i alt de foretok seg.

Estetikk og helse i hver bit! Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Vi fikk også tatt en utflukt til en liten øy utenfor kysten av Okinawa, Aka Island, som var et lite paradis i seg selv. Følg med på bloggen fremover for fyldige innlegg og oppdateringer fra denne reisen.

Aka Island. En drømmeøy like utenfor Okinawa! Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

November: WTM i London, Antor Annual Meeting i Stockholm og SantaLine kampanje med StenaLine til Danmark

Etter en fantastisk uke i Japan gikk ferden direkte videre til London og reiselivsmessen WTM London. Mens vi fløy over byen fikk jeg akkurat et lite glimt av Themsen og London Eye og fikk festet det til mobilen før tåken kom rullende innover så tjukk som den bare kan bli i London.

London fra luften. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Dagene var fullpakket med møter, pressekonferanser og forelesninger og selvsagt var det også litt tid for å sosialisere med bloggere fra hele verden som var kommet for å delta på reiselivsmessen. Det ble dessverre ikke mye tid til hverken sighseeing eller shopping, men jeg fikk fanget et julepyntet London i noen små glimt.

Julepyntet Oxford Street i november. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

November bød på flere samlinger hvor nye kontakter ble knyttet for fremtidige samarbeid. I Stockholm deltok jeg sammen med Nordic Travel Bloggers jentene på Antor sin årlige høst/vintersamling og nok en gang ble konseptet våre ekstremt godt mottatt. Masse nye planer og kampanjer fikk sin oppstart under samlingen.

Vinterkledde fjell i Norge under min flytur til Stockholm. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Siste store kampanje for året, SantaLine, startet også i november, og ble produsert sammen med Stena Line og Nordic Travel Bloggers. Sammen med en norsk og to svenske reisebloggere la jeg ut på tur til Danmark for å utforske julemarkeder på Jylland gjennom en roadtrip. Les mer om hele den spennende turen her.  Det er vel ingenting som kan få deg i bedre julestemning en et klassisk julemarked?

Julemarked i Ålborg. Foto fra instagram.com/norskereiseblogger

Desember: Julestemning i Bergen og oppstart av Let’s get lost

Desember ble brukt til å roe ned og fange litt julestemning i egen by. Et besøk i verdens største pepperkakeby, som ligger i Bergen, ble også en av årets aller største hits på Periscope (du finner meg under brukernavn: janicke_hansen) og jeg fikk også laget en liten video av utstillingen.

For å bedre kunne serve mine samarbeidspartnere med unikt stoff bde på Norsk og Engelsk bestemte jeg meg i desember for å starte opp søsterbloggen Let’s get lost. På den måten kan jeg formidle både opplevelser, videoer og reisetips til enda flere lesere i mange flere land. Det blir spennende å se fremover hvordan den engelskspråklige versjonen av meg blir mottatt.

Avslutningsvis vil jeg si tusen takk for et fantastisk spennende og innholdsrikt reiseår. 2016 ser foreløpig også utrolig spennende ut, og første reise er allerede om 2 uker. Da går turen igjen til Matka Fair i Finland med et besøk til både Kuusamo, Helsinki og noen dager i Tallinn. Du er hjertelig velkommen til å følge meg på reisene via sosiale kanaler og selvsagt finne masse reise inspirasjon her på bloggen!

Følg Norske reiseblogger i sosiale kanaler:

Annonse

Relaterte innlegg

Reisetrender for 2021

Bilferie og bobilferie er en av de sterke reisetrender for 2021. Foto Janicke Hansen / Let's get lostDet virker...

Janicke Hansen

Skribent og fotograf

Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011 (opprinnelig "Norske reiseblogger") Hun driver idag sitt eget konsulentfirma med fokus på destinasjonsmarkedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon, og samarbeider med mange internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. Hun startet, og driver, det Nordiske influenserbyrå og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige, og er partner i Nettferd.no. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)