Lilleput Reiser 25 år!

av | Reisetips

Det som en gang startet som en ide hjemme ved kjøkkenbordet for 40 år siden har i dag utviklet seg til å bli en stabil, personlig og respektert turoperatør. Helt fra oppstarten av Gullivers Reiser og frem til dagens versjon av Lilleput Reiser har eier og daglig leder Frode Schiøtz drevet sin business med en ufravikelig grunntanke, nemlig å reise med respekt for den kulturen man besøker og ikke minst toleranse overfor andre mennesker.

Promosamarbeid
Foto lånt av Lilleput Reiser


Ideen om å starte som turoperatør kom som en følge av å ville dele sine beste reiseopplevelser med andre. Frode hadde jobbet i reisebransjen i 18 år da så at eneste mulighet for å dele disse opplevelsene med andre var gjennom å kreere egne reiser og bringe folk til den delen av verden han var mest glad i å reise til, nemlig Hellas. Gullivers Reiser var født!

Halikidiki var første destinasjon Frode tilbydde reiser til. Mye på grunn av at det på den tiden var den korteste og billigste greske destinasjonen å fly til. Deretter kom Skiathos på programmet som resultat av en «avstandsforelskelse» fra 10.000 meters høyde etter en flytur over de greske øyer. I klarvær oppdaget han øyen og reiste året etter for å utforske det han hadde sett fra lang avstand. Kun måneder senere ankom en gruppe på 45 nordmenn øyen, etter en 11 timers lang reise som inkluderte både fly, buss og båt. Gullivers Reiser var med det den første turoperatøren i hele Europa å tilby charter til Skiathos!

Foto lånt av Lilleput Reiser

En tid etter salget av Gullivers Reiser i 1990 oppstod det igjen et ønske hos Frode om å drive sitt eget selskap som turoperatør. Han besluttet å starte opp igjen men slet veldig med å finne det perfekte navet på selskapet. Ingenting passet selv om der kom flere forslag på bordet. En natt bråvåknet han med et navn svevende rundt i hodet. Han gikk på kjøkkenet, fant en penn og lapp, noterte ned navnet og gikk deretter tilbake i seng. Neste morgen husket han ikke hendelsen før han fant lappen påskrevet Lilleput. Han hadde endelig funnet navnet til sitt nye selskap, Lilleput Reiser!

Foto lånt av Lilleput Reiser

Ettersom navnet til Gullivers Reiser var direkte avledet av boka av Jonathan Swift «Gulliver’s Travels», og ett av stedene hovedpersonen Dr. Samuel Gulliver reiste til var Lilleput land, var det mange som kjente til Frode som forstod at det var han som stod bak det nye selskapet. Med et godt rykte i bransjen gikk det som det måtte gå; overskudd første året og det midt i Kuwaitkrigen.

Frode har valgt at Lilleput Reiser skal være en forholdsvis liten turoperatør. Dette har flere årsaker. For det første liker han å ha kontroll og oversikt, i alle ledd. Da sier det seg selv at det er greit å være liten. For det andre ønsker Frode å ha et personlig forhold til alle sine samarbeidspartnere på destinasjonene de arbeider med. Dette sikrer både stabilitet og at gjestene som reiser med Lilleput får autentisk, ekte og individuell oppfølging på tur. Det fører også til at Lilleputs bosteder ikke er de første til å bryte et langt og godt samarbeid selv om store turoperatører lover «gull og grønne skoger» om de velger bort Lilleput og samarbeider med dem istedenfor.

Foto lånt av Lilleput Reiser

En annen styrke med å være liten er at Lilleput, sammen med sine lokale ansatte og nære samarbeidspartnere, kan ta ting på sparket, tilpasse og ordne alt til det beste for hver individuelle kunde. Store operatører har ikke samme mulighet til å hive seg rundt om ting skulle oppstå og beslutninger må ofte igjennom flere ledd, noe som tar tid.

De fleste reisemålene Lilleput tilbyr er til destinasjoner i Hellas. Innbyggernes store gjestfrihet og landets mange fristeder vekk fra masseturismen er noe av årsaken til dette. I tråd med selskapets filosofi viser det seg at Lilleput-gjestene blir ekstra godt mottatt på destinasjonene, og mye av dette har gjestene æren for selv. Når man velger å reise med Lilleput ønsker man primært ikke å bare reise som turister, men som nysgjerrige og vitebegjærlige gjester som viser interesse for grekernes levemåte, deres kultur og deres tradisjoner.

Frode Schiøtz (foto lånt av Lilleput Reiser)

Frode driver selvsagt ikke Lilleput Reiser helt alene, og uten sine dedikerte medarbeidere, både hjemme og ute, ville det ikke vært mulig å få til den suksessen selskapet har fått. Alle de 10 medarbeiderne i selskapet er brennende opptatt av, og forstår filosofien med, å tilby det ekte og autentiske ved hver destinasjon på en personlig måte. På nesten alle destinasjonene i Hellas er der derfor minst en voksen Norsk reiseleder, som er bosatt i Hellas og behersker både Norsk og Gresk, tilstede. Dette er en god støtte når man også vet at på noen av stedene er turismen ennå i sin barndom.

Foto lånt av Lilleput Reiser

Det er i år 25 år siden Lilleput Reiser ble startet og hadde sin aller første avgang som gikk til den greske øyen Chios den 16. juni 1991. Frode er klar for mange flere år som turoperatør, men fremtidsplanene er å holde seg stabilt liten. Selv om alt er i forandring, tiden går fort og ting endrer seg klarer ikke Frode å tro noe annet enn at det er rom for Lilleputs produkter og filosofi i mange flere år fremover. Skreddersydde opplevelser for mennesker som liker å oppleve andre kulturer på en autentisk måte er ikke for «massene» og ved å konsentrere seg om denne nisjen fyller Lilleput Reiser en liten men viktig del av reisetilbudet til eventyrlystne nordmenn.

Annonse

Relaterte innlegg

Reisetrender for 2021

Reisetrender for 2021

Bilferie og bobilferie er en av de sterke reisetrender for 2021. Foto Janicke Hansen / Let's get lostDet virker...

les mer
Janicke Hansen

Janicke Hansen

Skribent og fotograf

Janicke Hansen er skaperen av adventure reisebloggen "Let's get lost" og startet bloggen i 2011 (opprinnelig "Norske reiseblogger") Hun driver idag sitt eget konsulentfirma med fokus på destinasjonsmarkedsføring, digital historiefortelling og innholdsproduksjon, og samarbeider med mange internasjonale og norske destinasjoner og reiserelaterte merkevarer. Janicke er internasjonal foredragsholder og reiser verden rundt for å dele sin erfaring. Hun startet, og driver, det Nordiske influenserbyrå og nettverket NordicTB.com sammen med en god kollega i Sverige, og er partner i Nettferd.no. Janicke var tidligere President i det internasjonale reisebloggernettverket "Professional Travel Bloggers Association" (PTBA)