Dine reiserettigheter i forbindelse med Koronaviruset

Viktig oppdatering: For perioden 14. mars til 14 april 2020 fraråder Utenriksdepartementet reiser til alle land utenfor Norge om det ikke er strengt nødvendig. I tillegg har Helsedirektøren frarådet alle fritidsreiser innenlands såvel som utenlands. Alle norske borgere som er i utlandet oppfordres til å komme hjem så til Norge så fort som mulig.

Alle norske flyplasser og havner stenges for utenlandske statsborgere uten fast bopel i Norge fra mandag 16. mars kl. 08.00. Noen internasjonale flyvninger med norske passasjerer vil få tillatelse til å lande. Innenriksflyvninger vil fortsette.   

Avbestillinger av reiser må foretas innen 28. mars for at reiseforsikringen skal være gyldig. Dette gjelder for land som det ikke har vært utstedt reiseråd til tidligere. Se listen over avbestillingsfrister lenger nede i artikkelen. 

Mange lurer på hvilke rettigheter man har om man blir forhindret i, eller ikke ønsker å gjennomføre en reise på grunn av Koronaviruset. Hvilket vern har man om man blir syk, satt i karantene, eller om reisearrangøren går konkurs?

Her er en oversikt over ulike tiltak flyselskapene og reisearrangørene har innført som en følge av utbruddet, samt hvilke vanlige rettigheter reisende har via reiseforsikring og reisegarantifondet, og hva du bør være oppmerksom på om du er på reise eller planlegger en reise. 

——————————————

Denne saken ble sist oppdatert 16. mars 2020, kl. 22.20

——————————————

SAS

SAS tilbyr ombooking uten ekstra kostnad for reiser du bestiller med SAS mellom 5. mars og 19. mars 2020. Dette gjelder kun for reiser som opprinnelig skal foretas mellom 5. mars til 30. november 2020.

Legg merke til at dette nå gjelder for alle reiser med SAS, men ikke charterreiser. Legg også merke til at utreisested og destinasjon ikke kan endres.

Om du velger å benytte deg av kostnadsfri ombooking kan du kun gjøre dette en gang, og endrer du til en billett med høyere pris, må du betale mellomlegget. Avbestilling med refusjon av billettprisen gjelder etter vanlige regler, det vil si at billettklassen du har kjøpt normalt tillater dette.

SAS tilbyr også kostnadsfri ombooking av billetter som er kjøpt før 4. mars, for reiser som skulle vært gjort mellom 10. mars og 30. april. Om du velger å booke om kan dette kun gjøres en gang, og ny reise må gjøres mellom 1. april og 30 november 2020. Avreisested og destinasjon kan ikke endres, og er billetten dyrere enn den opprinnelige må mellomlegget betales i tillegg.

På grunn av situasjonen er mange avganger kansellert. Sjekk med flyselskapet for oppdaterte flyvninger

Norwegian

Norwegian tilbyr også ombooking uten ekstra kostnad. Dette gjelder nå for bestillinger du gjør mellom 6. og 22. mars 2020, for reiser i perioden mellom 7. mars og 31. august 2020.

Legg merke til at gratis ombooking ikke gjelder for reiser innen Norden samt flyvninger innenlands i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Spania.

Om du velger å benytte deg av kostnadsfri ombooking kan dette gjøres kun en gang, og endrer du til en billett med høyere pris, må du betale mellomlegget. Du kan endre billetten til å gjelde til en annen internasjonal destinasjon, men utreisested kan ikke endres.

På grunn av situasjonen er også svært mange av Norwegians avganger kansellert. Sjekk med selskapet for å holde deg

Ving

Alle planlagte reiser med Ving har blitt kansellert frem til 14. april 2020!  

Ving tilbyr gratis trygghetspakke for nye bestillinger, som inkluderer reiseforsikring som lar deg avbestille eller endre din charterreise kostnadsfritt. Tilbudet gjelder for alle bestillinger hos Ving fra og med 6. mars for reiser til som starter frem til og med 31. oktober 2020. Forsikringen trer i kraft først 2 dager etter bestilling av reise.

Legg merke til at gratis avbestillings- og endringsforsikring ikke gjelder ubegrenset i forhold til Koronaviruset.

Det er kun om du selv er i karantene som følge av koronasmitte før avreise, selv om du ikke selv er syk, at beløpet refunderes mot fremlegging av legeattest. Man har derimot mulighet for ubegrenset ombooking av reisen opp til 30 dager før avreise i slike tilfeller. Avreisedato kan ikke være lenger borte enn 6 måneder. Det må fremvises gyldig legeattest.

Som et tillegg får du også Goudas reiseforsikring som gir deg full refusjon, erstatning for tapte feriedager og en ny reise hvis du blir syk mer enn halvparten av tiden, helt uten egenandel. Om du kun blir satt i koronakarantene, og selv ikke er syk, blir du kompensert for tapte feriedager, men du har ikke rett til ny reise. I tilfelle karantene vil forsikringen dekke kostnadene for hotell, nye flybilletter hjem og tilleggskostnader for mat. Dette er gyldig i opptil 14 dager etter den ordinære avreisedatoen. Regler for maksimum kompensasjon gjelder.

Apollo

Apollo informerer alle sine berørte kunder om kanselleringer og refusjon direkte etter reiserådet fra UD.

Apollo tilbyr avbestilling, ombooking og endring av din bestilte reise inntil 30 dager før avreise mot et gebyr på 500,- pr. person. Skal du ha rett til full tilbakebetaling grunnet akutt sykdom nærmere enn 30 dager før avreise, må du ha Apollo sin avbestillingsforsikring samt levere gyldig legeerklæring.

TUI

TUI Norge stopper alle planlagte reiser frem til 14. april.

 TUI Norge tilbyr nå også fri ombooking på reiser i sommer- og høstsesongen 2020. Dette gjelder kun for nye reisebestillinger gjort fra og med 10. mars med avgang mellom 1. april og 31. oktober. På disse bestillingene kan man få fri ombooking inntil 14 dager før avreise. Det betyr at man kan bytte destinasjon, hotell eller avreisetidspunkt uten ekstra omkostninger dersom man ønsker det.

Legg merke til at ordningen gjelder kun pakkereiser med charterfly og det kan gjøres én endring per bestilling. 

Om du benytter deg av fri ombooking gjelder også følgende regler. Dersom den nye reiser har en lavere pris enn din opprinnelige reise, får du ikke tilbake differansen. Hvis reisen koster mer, må du betale mellomlegget. Den nye reisen du endrer til må være en pakkereise med charterfly, med avreise mellom 1. april og 31. oktober 2020.

FjordLine

Fjordline omgjør på sine seilinger. Følg med på sidene deres for oppdateringer.

Har du booket en pakkereise/cruise med FjordLine gjelder vanlige avbestillingsregler. Det vil si at du kan endre din reisedato mot et gebyr på 600,-. Avbestiller du reisen, taper du hele beløpet.

Skulle selskapet gå konkurs gjelder pakkereiseloven, med Reisegarantifondet (se lenger nede i artikkelen for regler omkring dette) i ryggen slik at du ikke taper dine innbetalinger.

Fjordline kansellerer en rekke seilinger fra mandag 16. mars. Sjekk hvilke på deres hjemmesider. 

Colorline

Colorline innstiller alle ordinære seilinger mellom Norge, Danmark, Sverige og Tyskland. Der er mulighet for å seile mellom Larvik og Hirtshals, men kun for passasjerer som skal hjem til sine respektive land. Følg med på deres hjemmesider for oppdateringer om enkeltseilinger. Cargotrafikken går som tilnærmet normalt.  

For reiser med Colorline gjelder også vanlige avbestillingsregler. For økonomibilletter kan du endre dato mot et tillegg på 750,- for seilinger mellom Norge og Danmark, og et gebyr på 900,- for seilinger mellom Norge og Tyskland. Du må betale eventuelt mellomlegg om den nye reisen er dyrere enn den opprinnelige, men du får ikke refusjon om du booker om til en billigere reise. Ved avbestilling får du ikke refundert det innbetalte beløpet.

Har du en Flex billett kan du endre reisedato uten at det koster deg noe. Du må kun betale et eventuelt mellomlegg om den nye billetten er dyrere, men du får også igjen penger om endringen fører til en billigere billett. Med en Flex billett har du også full refusjon frem til avgangstidspunktet.

Reglene om dekning via Reisegarantifondet ved en eventuell konkurs gjelder også for pakkereiser med Colorline.

Colorline har kansellert alle seilinger fra Oslo til Kiel fra og med lørdag 14. mars til og med torsdag 26. mars. 

Hurtigruten

Hurtigruten tilbyr gratis ombooking for alle gjester som har reiser i tidsperioden mellom 12. mars og 30. juni. Reisen kan bookes om til en ny reise i tidsrommet 1. juli 2020 til 1. juli 2021. Reglene gjelder både eksisterende og nye bestillinger. Endring i reise vil gi deg 100% tilgodeseddel for å benytte på en ny reise samt 10% rabatt.

Hurtigruten går nå i ruten mellom Bergen og Kirkenes utelukkende med gods og varer, samt lokaltransport av passasjerer. 

Personer som etter retningslinjene skal være i hjemmekarantene eller hjemmeisolasjon vil ikke få reise med Hurtigruten. Dette betyr at om du har vært i land utenfor Norge, Sverige eller Finland iløpet av de siste 14 dagene, eller har vært i nærkontakt med en Koronasmittet person siste 14 dagene, så vil du ikke få gå om bord. 

Norwegian Cruise Line

Norwegian Cruise Line kansellerer alle sine seilinger mellom 13. mars og 11. april 2020. Alle reisende som er berørt av kanselleringene vil få 100% refusjon.

Norwegian Cruise Line gir nå alle sine kunder mulighet til å kansellere sin reise inntil 48 timer før reisen starter på alle sine seilinger til og med 30. september. Velger du å kansellere får du 100% av innbetalt beløp i kreditt som du kan benytte på fremtidige seilinger frem og med 31. desember 2022.

Ordningen gjelder for alle nye bestillinger, samt eksisterende bestillinger for perioden mellom 10. mars og 30. september 2020.

Viking Cruises

Viking Cruises har stoppet all aktivitet frem til 1. mai 2020. Det vil si at alle som har booket et cruise med rederiet for perioden med stopp av aktivitet vil få pengene refundert eller de kan velge å booke om til en ny tur med rabattert pris på et senere tidspunkt.

De tilbyr i tillegg det de kaller en risikofri bookingpolicy, som betyr at du kan booke et cruise med dem, og endre din bestilling opp til 24 timer før ombordstigning uten kostnader. Reisen kan bookes om til en annen reise innenfor 24 måneder etter din tur skulle vært gjennomført. Ordningen gjelder alle eksisterende bestillinger samt bestillinger som blir gjort innen utgangen av april 2020.

Princess Cruises

Princess Cruises har besluttet å kansellere alle seilinger frem til og med 10. mai 2020.

De som er berørt av kanselleringene får 100% av innbetalt beløp i fremtidig kreditt hos cruiseselskapet og i tillegg en liten cruise konto som kan benyttes ombord ved fremtidige seilinger. Om du ikke ønsker cruise kreditt kan du søke om å få pengene tilbake for reisen.

Europeiske reiseforsikring

Europeiske reiseforsikring har valgt å dekke alle avbestillinger for utenlandsreiser fra nå og frem til 14. april, eller så lenge reiserådet fra UD gjelder. Avbestillingene gjelder uavhengig av avreisedato for reiser avbestilt 12. mars eller senere. Dette gjelder kun reiser kjøpt før 12. mars. Innenlandsreiser omfattes ikke av dette utvidede tiltaket. 

Europeiske anbefaler alle om å vente lengst mulig for å avbestille reisene sine, da de vil dekke avbestillinger som foretas så lenge reiserådet står. 

Vanlige forsikringsvilkår ellers:

Ifølge forsikringsvilkårene til Europeiske dekkes kun avbestillinger til land eller områder som enten Utenriksdepartementet (UD) har utstedt reiseråd til eller Folkehelseinstituttet (FHI) fraråder å reise til. Fra 14. mars til 14. april 2020 gjelder dette reiser til hele verden!

Du må følge reglene for avbestilling innen 14 dager fra reiserådet ble gitt. Se oversikt over datoer lenger nede.

Legg merke til at muligheten for å avbestille, og få dekket dette på forsikringen, kun er gyldig i 14 dager fra tidspunktet da reiserådet ble gitt.

I forbindelse med Korona utbruddet dekker Europeiske nå avbestillinger for reiser til disse områdene:

Sør-Korea: ved avbestilling innen 17. mars
Tirol (Østerrike): ved avbestilling innen 22. mars
Italia: ved avbestilling innen 24. mars
Frankrike: ved avbestilling innen 27. mars
Tyskland: Nordrhein-Westfalen og Bayern: ved avbestilling innen 26. mars
Spania: Madrid, Baskerland, La Rioja: ved avbestilling innen 26. mars
Sveits: Byen Samnaun (kanton Graubünden), og byen Zermatt, områdene som grenser til Ischgl og italienske Cervinia: ved avbestilling innen 26. mars
USA: ved avbestilling innen 27. mars
Resten av verden: ved avbestilling innen 28. mars

Retten til refusjon ved avbestilling gjelder uavhengig av reisedato. Legg også merke til at reisen må være betalt før det aktuelle reiserådet ble utstedt.

Reisende oppfordres til å sjekke med flyselskapet eller reisearrangør før de kontakter forsikringsselskapet, da reiseforsikringen kun dekker det du ikke får refundert fra disse.

Tryg Forsikring

Tryg Forsikring har oppfordret alle sine kunder om å ikke reise ut av Norge i det hele tatt, uten at reisen er strengt nødvendig. De presiserer at reiseforsikringen vil gjelde som vanlig med unntak av de stedene UD eller FHI fraråder reise til, og at om du blir sittende fast på grunn av karantene eller sykdom så vil du få den hjelpen du har krav på. Dekning av avbestilling grunnet offentlige reiseråd følge samme regler som Europeiske, som sier at man må avbestille innen 14 dager for å få refundert.

Sjekk ditt forsikringsselskaps regler i forhold til avbestillinger i forbindelse med Koronaviruset, da disse kan avvike fra Europeiskes regler.  

kunHoteller

Mange hoteller har stengt ned virksomheten sin i en periode. Sjekk med hotellet angående refusjon av innbetalte beløp for opphold om du er berørt av dette.

Hvilke rettigheter du har i forbindelse med avbestilling er avhengig av hvilken reservasjonstype du har valgte når du bestilte hotellrommet. De fleste norske hoteller har fleksibel avbestilling på vanlige bestillinger, ofte helt frem til ankomstdato, slik at du ikke risikerer å tape penger om du bestemmer deg for å ikke benytte det bestilte hotellrommet.

Husk å sjekke hvilke tidspunkt som gjelder for avbestilling om du har garantert for rommet med kredittkort. Om du ikke dukker opp, og ikke avbestiller, vil de fleste hotellene belaste deg for minst en natt om du har garantert for rommet.

Har du bestilt hotellrommet som en del av en kampanje eller med redusert pris uten avbestillingsrettigheter, vil disse fremdeles gjelde, også om du skulle bli Koronasyk. I slike tilfeller vil det være reiseforsikringen som trer inn for å dekke dine tapte utgifter.

Har du bestilt hotellrom i utlandet eller via en tredjepart, må du sjekke hvilke vilkår som gjelder for din booking.

Tog- og bussbilletter med Vy

Vy har ikke endret sine avbestillingsregler for tog- og bussbilletter, og man får derfor kun refundert fullprisbilletter ved avbestilling. Sjekk ut Vy for hvordan du går frem for å avbestille dine billetter. 

Disse refusjonsreglene gjelder for togreiser frem til 21. april 2020.

For bussbilletter må du henvende deg skriftlig til buss@vy.no for avbestilling, om du ikke har avbestillingsforsikring inkludert i bussbilletten. 

Hva om du bestiller en pakkereise, og arrangøren går konkurs

Har du bestilt en pakkereise fra en norsk reisearrangør, og reisearrangøren går konkurs, er du som regel dekket av Reisegarantifondet.

I praksis betyr dette at du får refundert beløpet du har betalt inn som forskudd, for eksempel depositum, eventuelt hele reisens beløp, og at hjemreise dekkes dersom selskapet går konkurs etter feriestart. Er du på reise når selskapet går konkurs tilbys du alternativ hjemtransport og midlertidig losji mens du venter på hjemreisen der det er aktuelt.

Legg merke til at alle land innenfor EU har en reisegarantiordning, men selskapet må være medlem av reisegarantifondet for at dine rettigheter skal gjelde.

Kjøper du en pakkereise eller en sammensatt reise hos et selskap som er registrert utenfor EU, og som heller ikke har stilt reisegaranti i et EU land, har du normalt ikke disse rettighetene. I slike tilfeller bør du betale med kredittkort, da du vil kunne kreve refusjon gjennom kredittkortselskapet om arrangøren skulle gå konkurs.

Legg merke til at du ikke nødvendigvis vil være sikret hjemreise dersom konkursen inntreffer mens du er på reise, så det er viktig å også ha gyldig reiseforsikring.

Offentlig informasjon om Koronaviruset

Du kan lese mer om Koronaviruset og holde deg oppdatert om situasjonen på Folkehelseinstituttets webside, og finne oversikt over land med utstedt reiseråd fra UD her.

Akkurat nå er det utstedt reiseråd til hele verden. Dette vil si at UD fraråder reiser til alle land utenfor Norge. I tillegg fraråder Helseministeren alle fritidsreiser i Norge. 

Les også mer om hva det innebærer at UD utsteder et reiseråd i denne artikkelen

Mulige reiserestriksjoner for innreise til andre land og tilbakekomst til Norge

Utenriksdepartementet opplyser om at norske borgere må være oppmerksom på at enkelte land kan innføre tiltak og/eller restriksjoner ved innreise. Slike tiltak kan være for eksempel karantene (både ved innreise til andre land og ved hjemkomst til Norge), begrenset bevegelsesfrihet eller nektet innreise til andre land om du kommer fra et område med vedvarende smitte. Det kan også innføres plutselige endringer i forhold til utstedelse av Visa.

Legg merke til:
Alle norske borgere som returnerer til Norge etter opphold utenfor Norge, Sverige og Finland må i 14 dagers hjemmekarantene, selv om man er sykdomsfri. Utenlandske borgere som ankommer Norge og ikke har symptomer blir returnert til sitt hjemland. Har de symptomer blir de satt i 14 dagers karantene i Norge. 

Utenriksdepartementet oppfordrer norske borgere som er på reise om å returnere til Norge så fort som mulig. 

I tillegg til UD’s oppdateringer i forhold til reiseråd, kan du også holde deg oppdatert på overiskt over visabestemmelser ved internasjonale reiser på websidene til IATA (International Air Transport Association)

NB: Regelendringer kan skje hele tiden, så hold deg oppdatert på selskapenes og de offentlige websidene for å være sikker på at informasjonen er oppdatert til enhver tid.